Saturday, April 14, 2007

Resepi

After so long not seeing epy or puteree I met her for a lunch date yesterday. She is still as manja as usual. Boleh tak dia peluk aku kuat-kuat bila aku masuk kete? Nasib baik aku suka. Haha.


So had lunch followed by dari hati ke hati session at starbuck which resulted of me taking a long nap when I reached home. Letih mende pon tataula and now, my head is still bengang sebab tido lama and can't focus on my work or even tido balik.


Loser sial aku, malam weekends tulis blog. Haih!


So anyway, I am going to post how to cook jering sambal telur dimana aku asalnya tidak berminat ok hendak menulis recipe-recipe di blog ini. Adalah terasa keji macam cas pandai masak and macamla orang nak sangattttttt recipe aku kan but hehe since yew bunnies asked so I give lah.


Jering masak sambal telur


Bahan-bahan
- errr... 6 ketul[ketul ke?] ulas kot.. ok..6 ulas bawang merah
- 6 tangkai cili kering yg direndam [siapa suka cili banyak boleh tambah lebih]
- Ikat bilis beberapa ekor [agak2la untuk rencah je]
- 8 biji jering
- 4 biji telur[or ikut suke]
- Garam


Cara
- Kopek err.. buang kulit bawang merah
- Kopek jering . Tips from uda, buang dulu lilitan sekeliling kulit jering barula tak terpotong jari.
- Hiris jering kecik ikut sukela, tapi janganla nipis sangat.
- Rendam jering seketika.
- Tumbuk bawang, cili kering dan ikan bilis. Kalau malas boleh blend tapi kurang sedap.
- Tumbuk / blend jangan kasik halus sangat. Kasar-kasar sikit okies.
- Kemudian, gorengkan jering sampai garing. Angkat dan letakkan 1 side.
- Then tumis bahan-bahan yang telah ditumbuk , minyak banyakkan sket. Kalau nak diet, tayah makan . Hehe
- Agak-agak dah nak masak garam sesuka hati and masukkan telur then kacau.
- Jangan tunggu sampai sambal garing gile ok tapi bila dah nak masak tu masukkan.
- Kacau macam kacau scramble egg but jgn hancur sgt.
-Angkat, letak seblah jering or atas jering or ikut sukala.


Dah siap.


Komfemla bila makan mulut bau haring kan? Petuanya ialah, lepas makan jerig or petai, kunyah beras sampai lumat then ludah. InsyaAllah bau dia takla keji sangat.


Kalaula family aku baca aku tulis resepi ni, komfem kene keji.


Tsk.


On the more merrier part, someone is going to belanja another someone baskin today sebab that another someone scored 93% for that another someone mid sem paper. Riakkkkkkkkkkkkkkkk siallllllllllllllllllllllll.


Cepatla siang!



Oklah. Tata

No comments: